Projekt "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" I etap
Powszechnie wiadomo, że szkoła jest środowiskiem, w którym dziecko ma szansę na wszechstronny rozwój. Jednak od niedawna zwraca się uwagę na kształtowanie tzw. inteligencji wielorakich. Twórcą teorii uwzględniającej rozwój 8 kluczowych inteligencji jest Howard Gardner. Według H. Gardnera istnieją obok siebie inteligencje: językowa, ruchowa, matematyczno-logiczna, przyrodnicza, wizualno-przestrzenna, muzyczna, interpersonalna oraz interpersonalna. Każda z nich jest tak samo ważna dla rozwoju dziecka, choć nie wszystkie rozwijają się jednakowo. Dlatego Gardner wskazuje w jaki sposób wspierać słabiej rozwinięte inteligencje za pomocą dominujących umiejętności.
Na podstawie powyższej teorii został stworzony Projekt "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy", a następnie wprowadzony do szkół podstawowych. Nasza szkoła również bierze udział w realizacji Projektu. Rozpoczął się on w kwietniu 2009 i będzie rozłożony na dalsze etapy do roku 2011.
Uczestnikami I etapu Projektu byli uczniowie klasy II c pod kierunkiem pani Anny Karcz. Przez kilka miesięcy uczniowie pracowali na zajęciach dodatkowych w tzw. Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań. Zostały one zaopatrzone w środki dydaktyczne współfinansowane przez Europejski Fundusz Społeczny. Ośrodki zostały zaprojektowane i wyposażone tak, wspierały rozwój poszczególnych inteligencji. Uczniowie sami wybierali sobie miejsce własnej aktywności zgodnie z ich zainteresowaniami.
Dodatkowo każde dziecko zostało zdiagnozowane pod kątem inteligencji dominującej oraz inteligencji wymagających wsparcia. Sprawna realizacja Projektu odbywała się dzięki przygotowaniu tematyki i przebiegu zajęć przez prowadzącą panią Annę Karcz, współpracy i zaangażowaniu rodziców dzieci, wymianie spostrzeżeń i doświadczeń z innymi nauczycielami biorącymi udział w Projekcie. Przede wszystkim jednak udało się to za sprawą efektywnej, twórczej pracy uczniów klasy II c.
18 grudnia 2009 odbył się pokaz efektów Projektu w obecności rodziców dzieci, dyrekcji szkoły i nauczycieli klas I-III. Prezentacja odbyła się w II etapach. Na początek wszyscy wzięli udział w zajęciach otwartych o temacie "Wesołe Święta". Uczniowie pracowali w 5 grupach, zadania w każdej z grup miały inny charakter i wymagały różnego rodzaju aktywności. Zaproszenie goście mieli okazję przyjrzeć się jak wyglądają zajęcia prowadzone w ramach Projektu.
W drugim etapie obecni byli także uczniowie klas I-III wraz z wychowawcami. Odbyła się inscenizacja pod hasłem "W bajkolandii". Dzieci zaprezentowały poznane wiersze i piosenki Jana Brzechwy. Towarzyszyły im kolorowe postaci zwierząt, za które przebrani byli niektórzy uczniowie. Ta część prezentacji była ściśle związana z głównym tematem Projektu i inteligencja językową jako dominującą wśród uczniów klasy II c.
Na zakończenie każde dziecko biorące udział w Projekcie "Pierwsze uczniowskie doświadczenie drogą do wiedzy" dostało pamiątkową pacynkę - Myszkę.
Zakończenie I etapu Projektu otwiera drogę klasie I b pod kierunkiem wychowawczyni pani Alicji Ryszkowskiej. Przez kilka kolejnych miesięcy klasa ta będzie realizowała założenia Projektu korzystając z Dziecięcych Ośrodków Zainteresowań i ich wyposażenia. Kolejni uczniowie klas pierwszych będą mogli wziąć udział w kontynuacji Projektu w następnym roku szkolnym 2010/2011.
Tekst: Anna Karcz
Pozostałe zdjęcia można obejrzeć w galerii