NOWE SPOJRZENIE I ROZWIĄZANIA W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ – innowacja pedagogiczna „Widzę, słyszę, smakuję, czuję, dotykam czyli polisensorycznie poznaję świat”.
W szkole wdrożono działanie, które jest odpowiedzią na naturalną cechę, jaką przejawia każde dziecko, czyli chęć poznawania otaczającego świata poprzez doświadczanie. Uczniowie klasy 3a jako pierwsi rozpoczęli zajęcia z innowacji pedagogicznej, której temat przewodni to „Jesienna przygoda z liśćmi”. Zajęcia wstępne obejmowały zapalenie świeczki o zapachu lawendy, obejście wraz z powitaniem siedzących w kręgu dzieci. Stymulacja odnosiła się do spotkania z porą roku poprzez aktywizowanie wszystkich zmysłów.
Na samym początku zademonstrowano kosz z liśćmi i opisano drzewa, z jakich pochodzą. Dzieci oglądały żywe okazy pod lupą ze szczególnym zwróceniem uwagi na kształt, kolor. W trakcie realizacji przedstawiono imitację podmuchu wiatru poprzez wykorzystanie suszarki do włosów. Uczniowie odczuwali wiatr na sobie, a następnie obserwowali jak wirują poruszane nim liście. Mieli także możliwość słuchania odgłosu wiatru odtwarzanego z przenośnego głośnika.
Podczas zajęć nie mogło zabraknąć własnej aktywności uczniów oraz działalności praktycznej. Utrwalali oni wiadomości w zakresie umiejętności opisywania liścia (gotowy plan opisu przykładali do lupy i odczytywali). W trakcie słuchania piosenki „Kolorowe liście” tworzyli paletę barw liści na przygotowanej lupie (kolorowali flamastrami liście w kolorze zielonym, żółtym, pomarańczowym, czerwonym oraz brązowym) . Przeprowadzenie doświadczenia (umieszczenie rozdrobnionych liści w szklanych słoiczkach) umożliwiło uczniom eksperymentowanie. Mieli możliwość obserwowania zmieniającej się barwy liści oraz formułowania samodzielnego wniosku. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że każdy liść kryje w sobie, oprócz chlorofilu, inne barwniki, których nazwy poznali poprzez odczytywanie napisów zamieszczonych na słoiczkach.
Na zakończenie zajęć, podczas relaksu przy spokojnej muzyce, dzieci próbowały miód i opisywały swoje wrażenia smakowe. Nauczanie polisensoryczne nie tylko uatrakcyjniło zajęcia, ale przede wszystkim umożliwiło wielozmysłowy obraz zagadnienia.
Zaproponowana forma łączyła naukę z zabawą w myśl powiedzenia „przyjemne z pożytecznym”.
Koordynator Dorota Bobak
Galeria: